Tuesday 13 March 2012

om å studere i norwich. del 2

hvordan er selve universitetet og studentmiljøet?


universitetet ligger ca. 20-30 minutter unna sentrum med buss. det som er flott med uea er at det ikke er et byuniversitet. som f.eks at hvis man bor i halls så må man fortsatt regne med reisetid for å faktisk komme til universitetet. sånn er det ikke her. alle studentboligene ligger på campus, så man trenger bare regne med (MAX) 10 minutters gåtid. noe jeg synes er flott. alt dette kommer selvsagt til å forandre seg neste år da jeg flytter inn i hus (anbefaler virkelig ALLE som skal studere i storbritannia og bo i halls hvertfall det første året!), men tror det å bo på campus gjorde førsteåret mye lettere enn hva det ville vært hadde jeg bodd i hus. dessuten er det så utrolig vakkert her. kanskje ikke alle bygningene som for det meste er granitt, men bare omgivelsene. grønt og frodig og små kaniner overalt.


jeg husker da jeg først kom hit, alle de internasjonale studentene som ble henta på heathrow samlet seg i the lcr for å få nøkler til rommene våre og for å skrive under på papirer og slikt. vi ble kjørt til de ulike studentboligene våre og jeg husker hvor forvirra jeg var. hele plassen var jo en labyrint! hvordan skulle jeg klare å navigere meg fram her? klarte jo såvidt å finne fram til matbutikken de første dagene. heldigvis gikk det bedre. campus er stort sett sammensatt av walkways. man befinner seg stort sett oppi lufta når man går fra forelesning til forelesning. det gir et greit overblikk over hvor man befinner seg.


når det kommer til studentmiljøet skrev jeg litt om det i forrige innlegg, når det kommer til societies. de fleste studentene melder seg på masse forskjellige ting, men det er ikke dermed sagt at du trenger å være aktiv i alle societies du melder deg inn i. møt opp på de du synes høres interessante ut, finn ut om du liker det og hvis ikke er ikke det verdens undergang. utover det har vi også en ganske aktiv fagforening som arbeider for at ting skal være mest mulig tilrettelagt for studentene. og de gjør så utrolig mye! alt fra å planlegge eventer, hjelpe studenter med å få bolig, til å sette igang demonstrasjoner hvis ting virker urettferdig. de sørger for at studentene ikke skal bli offer for byråkratiet, men heller gir oss noen å prate med hvis det er noe vi lurer på eller er usikre på. vi har nettopp hatt skolevalg hvor vi stemmer på ulike folk som skal lede de ulike grenene innenfor fagforeningen og jeg må si at de står virkelig på når det kommer til kampanjer og den type valgting.


en annen ting når det kommer til studentmiljøet, som jeg virkelig ikke kan understreke nok, er hvor åpne, hyggelige og hjelpsomme briter er. hvis du finner deg selv alene i en forelesning eller i køa på matbutikken skal du alltid klare å slå av en prat med noen. folk sier hei og smiler til hverandre når man går forbi hverandre. at briter generelt er det mest høflige folkeslaget i verden er heller ikke å legge skjul på. dette, for meg hvertfall, har vært utrolig viktig og en stor eye-opener. tror nordmenn, bare på et sosialt plan, har veldig godt av å studere i storbritannia generelt.

No comments: