Friday 23 March 2012

om å studere i norwich. del 3

er det mange norske der?
for meg har aldri dette kavet om å velte meg i nordmenn vært noen stor utslagsgiver på hvor jeg skal studere. jeg vil ikke høres arrogant eller forræderisk ut, men jeg måtte bare vekk fra norge og nordmenn og den mentaliteten. england har vært drømmen min i så mange år og det var alt jeg brydde meg om. men nei, det er ikke mange norske her. tror jeg leste et sted at det var rundt 30 stk. av og til tror jeg at jeg kan høre nordmenn snakke norsk, men det ender som oftest opp med å bare være engelsk eller noe annet språk jeg ikke forstår. jeg har derimot ved to anledninger overhørt to norske jenter, både på bussen og på biblioteket. tror de er fra trondheim. trøndelag en plass hvertfall. men det er rart at jeg ikke har møtt nordmenn når jeg har vært ute. gjorde forsåvidt det 1 gang for leeenge siden, men han var ikke student, bare bodde i norwich. det er ei jente fra usa som bor i samme halls som meg som visstnok er besatt av everything norwegian. hun fortalte meg for ikke lenge siden at hun hadde prata med folk som var fra stavanger. uansett, jeg har ikke møtt dem. de studerer hvertfall ikke engelsk litteratur og bor heller ikke i suffolk terrace!

er relativt sjenert rundt nye mennesker og mennesker som tar stor plass, tror du likevel det er godt valg å flytte til norwich?
den første uka er grunnleggende for resten av året ved universitetet. dette er nemlig freshers week. som internasjonal student får du noen dager ekstra å komme deg på før det hele braker løs. kjøp så mange billetter til events som du bare kan. denne uka er til for å vorse med flatmatesene, gå videre til større fester rundt om i studentboligene, for å så dra videre på en større event. her blir du kjent med masse nye folk og du danner et visst bånd med folk du skal bo med 1 år fram i tid. her må man ikke ligge bakpå. det er slitsomt å dra ut hver dag, men hvis du ikke sosialiserer deg den første uka kan det bli vanskelig å komme innpå folk, da spesielt dine flatmates, senere. når det gjelder mennesker som tar stor plass, jeg har alltid trodd på det å kunne velge hvem man omgås. bare sørg for å vær hyggelig og blid og over alt høflig! det kommer man langt med. det er også viktig å huske på at ALLE starter med blanke ark og alle er i samme situasjon. folk har nettopp flyttet hjemmefra, de fleste av dem for første gang, og alle er naturligvis supergira på å bli kjent med nye mennesker og å få venner. alt ordner seg! dessuten er alt på campus på et sted. dette synes jeg er viktig med tanke på alle de forskjellige studentboligene. dette betyr at hvis du blir kjent med noen i klassen din, slipper du å stresse med at de bor langt unna, fordi alle bor på campus uansett.

No comments: