Saturday 1 October 2011

bøker jeg leste i: september

i september har jeg bare lest bra ting. mente å lese mye mer, men freshers tar opp mye av min tid og energi, så det ble ikke tid til det. men nå når skolen begynner kommer jeg ikke til å gjøre annet enn å lese, så det er fint.

1. the hitchhiker's guide to the galaxy (vol.1) av douglas adams.
jeg har hatt lyst å lese denne en stund, mest fordi min oppfatning har alltid vært den at den skal være så sykt morsom. noe den er. men den er også veldig absurd. det er en reise du bare må go with the flowmed. skrivingen hans minner meg veldig om en jeg gikk i klasse med på folkehøgskole og han skrev bare syke og veldig morsomme ting.

2. dusk av tim lebbon. tittelen høres teit ut, coveret ser teit ut. teksten på baksiden av boken er enda verre. alt legger opp til at dette skal være din gjennomsnittlige fantasy-fortelling. men nei, jeg ble veldig overraska for denne boken var veldig veldig bra. selv om den er veldig brutal. så brutal det ikke går an å tenke seg. det er ikke noen fancy prinsesser, vakre menn eller rikdom. alt bare suger så jævlig. noe som gjør alt menneskelig. verdenen deres har på mange måter gått under fordi magien har forsvunnet. etter å ha blitt misbrukt i mange år sa det på mange måter stopp og sånn har det vært i 300 år. så kommer det en gutt, fra landet selvfølgelig (du kan ikke ha en tradisjonell fantasyfortelling uten at noen kommer fra landet for å bli stor og sterk, ellerno), og skal snu hele dette rundt. og det er mange forskjellige karakterer, noe jeg liker og må ha. jeg syns det er sykt kjedelig å lese fra et perspektiv hele tiden. og man vet ikke hvem som er snille og hvem som er onde. fordi sånn skal det være, alt skal utspille seg i gråsoner fordi det er sånn verden funker. dessuten foregår alt sånn chop chop hele tiden. man slipper liksom og vente i tre bøker på den store kampen. nei, denne var bra dere!

3. the bone doll's twin av lynn flewelling. denne boka ga meg hjertesorg. hvertfall i begynnelsen. jeg har store problemer med å takle når barn blir behandlet urettferdig og da spesielt av sine egne foreldre. klump i halsen og tårer som presset på. boka handler om tobin, en ung prins som lever i utkanten av hovedstaden sammen med en fraværende far og en tilsynelatende gal mor. grunnen til alt dette er at den natten tobin ble født, ble det også født en annen. tobin er egentlig jente, men fordi at han ikke skulle bli drept av kongen for å true hans rett til kronen, måtte hekser og trollmenn gjøre om tobin til en gutt og drepe den egentlig broren hennes og forvandle han sånn at hun så ut som en jente (tricky? jeg har egentlig lyst til å skrive sitder opp og sider ned av denne boken). dette er altså en verden der det var dronninger som regjerte, men ikke nå lenger tydeligvis. det er en veldig forfriskende bok å lese. det er middelalder-setting, noe jeg egentlig er veldig lei av, men her funker det så fint siden det ikke er i fokus hele tiden. det er karakterene som er i fokus og selve historien. dette er en bok om lojalitet og om hemmeligheter. mest om alt om hemmeligheter. hele boken er egentlig en fin blanding av the thirteenth tale av diane setterfield (nå fikk jeg veldig lyst til å lese den igjen),jane eyre av charlotte brontë og ... jeg vet ikke helt. alle som etter pris på bra fantasy bør lese denne.

4. the restaurant at the end of the universe (vol.2) av douglas adams. som sagt, dette er heavy shit. den fortsetter rett etter vol.1 slutter. jeg føler at når jeg leser det så må jeg henge med i svingene for å få den minste form for forståelse av hva det hele handler om (rent teknisk med alt vitenskapsbabbel), og likevel får jeg en følelse av at douglas adams' verk er en ren og stor practical joke. samtidig som jeg tror at hvis aliens som er mye smartere enn oss en dag kommer til å lese dette når jorda er long gone, kommer til å tenke at: wow, det var hvertfall en fyr som hadde skjønt greia. for jeg tror på når jeg leser forordene der det står at douglas adams var et geni. jeg tror også at det å lese the ultimate hitchiker's guide to the galaxy er en lang og krevende rent filosofisk reise. men det er nå bare meg.

5. city without end av kay kenyon. dette er bok nr.3 i serien entire and the rose. det er min første sci-fi-serie og jeg er blitt veldig veldig glad i denne serien. grovt fortalt handler det om et parallelt univers, the entire, og deres lederes mål om å ødelegge vårt univers, the rose, for å få nok drivstoff til å overleve. heavy shit. det er også ufattelig fascinerende, med alle de forskjellige skapningene, the river nigh, stormveggene, the bright etc. bok nr.3 åh så bra, selv om jeg følte at den var litt treig i starten. hadde jeg ikke visst bedre ville jeg også trodd at dette var den siste boka. for slutten preges veldig av det. men heldigvis finnes det ei bok fire. noe som likevel irriterer meg litt med disse bøkene, hvis jeg skal pirke, er at fortelleren endres av og til, noe som gjør at det blir litt vanskelig å holde styr på hvem man er inni hodet på. jeg elsker å lese mange perspektiv om gangen, don't get me wrong, men jeg liker å være inni et hode om gangen. hvis ikke blir det kaos. men ellers er all good.

6. night circus av erin morgenstein. helt siden jeg leste mechanique tidligere i sommer har jeg blitt veldig fascinert av sirkus. jeg kommer nok ikke til å lese vann til elefantene med det første, men da denne boka dukka opp i mailboksen min fra amazon, ble jeg veldig interessert. denne boka er så kul. den handler om et sirkus på slutten av 1800-tallet. i midten av alt det fantastiske som foregår på sirkuset finnes det to mennesker som konkurrerer mot hverandre for å bli the champion. hvorfor de konkurrerer fikk jeg aldri helt tak i, men selv om disse to skal være bitre fiender, ender de selvfølgelig opp med å forelske seg i hverandre. denne boka hopper veldig fram og tilbake i tid. så det er viktig å følge med.

No comments: