Tuesday 6 September 2011

motemagasiner

idag kjøpte jeg costume da jeg var på kiwi for å handle inn ting til middag. jeg kjøpte fire ting og måtte betale i underkant av hundre kroner, noe jeg synes er helt greit. det som derimot ikke er helt greit er at jeg faktisk kjøpte costume. siste gang jeg kjøpte costume var kanskje for to år siden og det markerer på mange måter et viktig skille i livet mitt; den dagen cyberspace og blogger begynte å regjere i min hverdag. jeg klarer meg helt fint uten motemagasiner og denslags, ene og alene fordi det man finner på internett er mye mer mangfoldig enn hva man kan finne i et moteblad og selvfølgelig fordi jeg ikke betaler ei krone. så står jeg foran hyllene med magasinene da, den plassen mamma og pappa har fortalt meg de alltid kunne finne meg hvis de ikke fant meg i matbutikken da jeg var lita, og leter egentlig etter K. det er det nye magasinet til aftenposten og K står for kultur. jeg har kjøpt to av det tidligere og det har vært ganske interessant å lese. mangfold. film, kunst, litteratur, tv-serier, foto og slike ting. de hadde tilogmed en artikkel om en tegneserie fra midtøsten og det var ganske kult å lese, og jeg leser ikke tegneserier engang.

så står jeg foran magasinhyllene og finner ikke K noen steder og tenker, åherregud hvorfor kjøpte jeg det ikke igår da jeg var på ica for å hente pakken med wen-produkter som jeg hadde bestilt? fordi på ica, selv om det er en liten butikk, den skal faktisk legges ned (bare på dahle, ikke ica generelt i verden, og også ica maxi ja når jeg tenker meg om), så har de det meste. men jeg orka ikke gå helt til ica fordi kiwi er mye nærmere og idag var det en sånn varm/kald dag. så jeg hadde kommet til å svetta meg halvt ihjel og er det noe jeg ikke setter pris på så er det å svette. så står jeg der ja og tenker, vel vel, de har ikke K. dette skulle egentlig ikke overrasket meg for på kiwi er det ganske blandet med hva de har og ikke har. jeg har vanskelig med å forsone meg med realiteten om at det ikke finnes en meny utenfor huset mitt. hvorfor gikk jeg ikke bare til kassa for å betale de to varene jeg allerede da hadde i hånda? neida, så ser jeg costume og jeg vet ikke hva som foregår oppe i hjernen min da, men det er charlotte thorsvedt på forsiden og hun har jeg alltid syntes har vært ganske pen selv om hun suger som programleder. jeg skjønner ikke hvorfor hennes ferdigheter som programleder skal blandes inn i hvorvidt hun er pen eller ikke, men det er det som slår meg når jeg står der uansett. og så er det jo septembernummeret og det er jo det "viktigste" nummeret i løpet av hele året og kanskje får jeg litt inspirasjon til høstplagg jeg kan kjøpe. jeg går til kassa og når jeg står ved kassa får jeg øye på en dent salty og den må jeg jo bare ha fordi jeg elsker lakris og det er en av de beste pastillene, bedre enn ifa faktisk.

men så kommer jeg hjem og leser litt costumes høstnummer og det slår meg at det eneste jeg faktisk trenger av høstplagg (trenger er brukt veldig løst i denne sammenheng) er et par nye sko og en ny parka. etter jeg fant de perfekte svarte high-waist never denim på bikbok her om dagen (ja, jeg vet det er helt sykt; jeg og jeans, jeg bruker aldri bukser, men eg likar det) slo det meg at nå er garderoben min perfekt. selvfølgelig ikke perfekt, hadde det vært opp til meg ville garderoben bestått av acne og proenza schouler og michael kors og lanvin (har faktisk én lanvin) og chloé og stella mccartney og calvin klein, men sånn er da altså ikke ståa idag og jeg syns ikke det er så jævlig kult å ha det faktum hengende over hodet mitt til enhver tid heller så la oss ikke snakke mer om det. men ja, jeg trenger ikke mer klær til høsten. jeg vet jeg kommer til å pakke minimum når jeg drar til england og en god del kommer til å gå til frelsesarmeen. så hvorfor da trenger jeg et moteblad og et norsk moteblad i tillegg til å gi meg inspirasjon for høsten? jeg vet ikke deres blikk på moteblogger, men jeg finner noen av de så mye mer oppfriskende enn sider opp og sider ned med moteseriene man finner i motemagasinene.

jeg tror likevel jeg kommer til å kjøpe vogue the september issue med kate moss på forsiden (husker ikke om det er britiske eller amerikanske), men det er kun fordi jeg vil se bildene fra bryllupet til kate moss og jamie hince. noe som heller ikke gir mening da jeg sikkert kan finner sider opp og sider ned med akkurat samme info og bilder på nettet.

No comments: