Tuesday 4 April 2017

Project: Cloud Atlas av David Mitchell

Jeg kjøpte denne boka for mange år siden. Hadde hørrt om filmen, hadde hørt at boka hadde vunnet masse priser og var en bestselger og yada yada. Hypeord som får bokhorer som meg selv til å fråte ved munnen. Jeg mener å ha lest den første sida sikkert tre ganger ved ulike anledninger og hver eneste gang. Kom meg aldri forbi den første sida. Gammelengelsk? Jeg orker ikke??? Var vel midt i studietida mi her hvor jeg ikke gjorde annet enn å lese gammelengelsk. Men denne gangen kom jeg meg altså videre og skal jeg være ærlig må jeg si jeg var ganske hard mot Cloud Atlas. Gammelengelsk er det vel akkurat ikke. Litt old-ish ganske, men ikke middelalderen, liksom.

Uansett.

Cloud Atlas er skikkelig bra.

Snakkes neste uke.

Neida.

Men den. Er. Så. Bra.

Egentlig er det seks ulike bøker i én bok, noe som høres litt teit ut, men det funker. Alle de ulike "bøkene" er i ulike format: dagbok, brev, roman, selvbiografi/film(?), intervju og muntlig beretning, noe som gjør at historiene får sin egen unike vri og stemme. Historiene spenner over flere århundre og på små måter er de alle knyttet sammen. Jeg fant det den også til tider helt umulig å legge fra meg.

Jeg følte jeg gikk gjennom hele følelsesspekteret med denne og en stor grunn til det er temaene som blir tatt opp. Misbruk av makt er felles for så og si alle historiene, og rundt dette snakkes det mye om frihet og lojalitet. Føler det er sånn et utrolig prosjekt som jeg er så imponert over og respekterer så høyt.

Neste bok er reinspikka fantasy med Elric: Stealer of Souls (Chronicles of the last Emperor of Melniboné av Michael Moorcock.

No comments: