Thursday 3 November 2011

bøker jeg leste i: oktober

1. first love, last rites av ian mcewan. dette er den første novellesamlingen mcewan ga ut. jeg dro på biblioteket for et par uker siden og lånte denne, mest fordi jeg ikke hadde anelse om hva jeg skulle låne på biblioteket fordi jeg aldri drar på biblioteket, så derfor besøkte jeg en hylle jeg visste jeg hadde lest noe av før. de hadde ikke et slående utvalg av mcewan, noe som overrasket meg ettersom han faktisk har gått på uea og er en av englands største forfattere etc. den eneste boken jeg ikke hadde lest som befant seg på hyllen var denne. jeg leste den sporadisk her og der. novellene er relativt korte. et sted mellom 15-30 sider, som noveller skal være, men GUD de er forferdelige. ikke forferdelige i den form at de er dårlig skrevet eller kjedelige ellernoe, men rett og slett forferdelige. mcewan tar opp mange tabu-tema. som incest, drap, enstøinger, blotting og masse slikt. det verste (beste?) er måten alle disse forskjellige kriminelle handlingene er utløpet av kjedsomhet. som den første novellen. "tja... har ikke noe bedre å gjøre, kan likesågodt voldta lillesøstra mi." men det er det jeg elsker med mcewan. han er ikke redd for å skrive om tabubelagte tema. fordi det er jo faktisk de som er interessante. når man går under huden på de bisarre menneskene vi har i samfunnet vårt. jeg applauderer det. virkelig.

2. empire in black and gold av adrian tchaikovsky. dette er en relativt ny serie (2008), men allerede har det kommet ut... fem-seks bøker tror jeg. fyren gir visstnok ut to i året. noe som er SICK. det er selvsagt fantasy, men noe av det mest originale jeg har lest på en god stund. menneskene er nemlig delt inn i raser med insektstrekk. så istedenfor å hete dverger eller alver heter de istedenfor beetles eller moths eller spiders. det er åh så kult! det hele handler grovt forklart om et keiserrike (tre generasjoner gammelt, relativt ungt) som truer med å ta over verden. stenwold maker har visst dette i 17 lange år, men ingen har trodd på ham. derfor tar han med seg sine fire unge studenter på a hell of a ride. settingen er også ganske forfriskende. istedenfor den tradisjonelle middelaldergnålet befinner vi oss heller i en verden som har kommet hakket lengre. de har tog og helikopter og tanken at magi faktisk eksisterer er en ganske så fjern en. det er så mange fantastiske karakterer og raser og det skjer noe hele tiden. gleder meg til å lese resten!

3. tangled webs av anne bishop. nok en bok i black jewels-verdenen. disse bøkene blir vanskelige for meg å snakke om, mest fordi det en del å sette seg inn i. jeg skal uansett prøve. "adelen" i the black jewels- verdenen kalles the blood. de er de eneste med magiske krefter og de bruker forskjellige juveler for å vise resten hvor "sterke" de er. svart (i teorien) er sterkest, hvit er svakest. dette er da altså mørk fantasy. det finnes andre mennesker også, kalt landens, de har ikke fått noe særlig scenetid tidligere, men vi vet at de eksisterer. de har ingen magiske krefter. landens og the blood har veldig lite kontakt med hverandre. når to grupper i et samfunn har lite kontakt med hverandre, begynner fordommer og tanker om hvordan den andre gruppen lever å oppstå. det er i all hovedsak hva denne boka handler om. når du tenker mørk fantasy, hva tenker du egentlig da? når du hører om noen som tilber mørket, hvilken oppfatning får du om dem? the adams family? ja, det er akkurat det landens tror også. denne boka underholdt meg i en helt grei grad. jeg irriterer meg veldig over den til tider fordi mennene er helt sykt dramaqueens. suck it up. jeesus. som sagt, den første trilogien i serien er noe av det beste jeg har lest, fantasymessig, men resten av bøkene i serien forblir en guilty pleasure!

4. the kingdom of gods av n.k jemisin. dette er den tredje boka i the inheritance-trilogien og disse bøkene er veldig spesielle. jeg leste den første boka...i januar tror jeg. andreboka i februar og den tredje og siste nå. det er et helt spesielt univers for selv om det er fantasy så er det ikke helt fantasy. jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. hun skriver enkelt, men det er det som gjør disse bøkene så ubeskrivelige vakre. en setning trenger ikke være lagdelt hundre ord det tar flere minutter å forstå betydningen av. nei, disse bøkene er noe helt for seg selv og bøker jeg anbefaler til alle!

No comments: