Monday 29 December 2014

mine beste tv-serier, 2014

dette året har jeg sett mye på tv. jeg ser alltid mye på tv. men ikke i en død-foran-sofaen-type, men mer som en treat hvilken som helst dag i uken. noe å se fram til. de fleste har det vel sånn. dette er mine beste programmer fra året som har gått.

fargo
lett den beste serien jeg så i 2014. inspirert av den brilliante coen-brødrene-filmen med samme navn. jeg synes ikke man trenger å ha sett filmen før man ser serien, men det er jo alltid greit å erkjenne hvor noe bra kommer fra, så du kan like gjerne se filmen fordi den er awesome. men serien. serien handler om lester (spilt av martin freeman) som mildt sagt har en dårlig dag. denne serien er en rad av dårlige dager for lester. og så dukker det opp en fremmed, spilt av den briljante billy bob thornton, som ser ut til å svare på alle bønnene. og det lokale politiet er involvert og er veldig inkompetente. utenom molly, spilt av allison tolman som generelt er min favoritt i 2014. helvete bryter løs, enkelt og greit. sykt morsomt og sykt spennende. ELSKET DENNE SERIEN OVER ALT PÅ JORD.





the apprentice uk
nå har ikke jeg sett the apprentice usa, men siden dette programmet er produsert av bbc så kan vi vel ærlig talt si oss enige om at apprentice uk er det overlegne programmet. denne sesongen var det 10års-jubileum og hele 20 kandidater startet i første episode om å bli lord alan sugars business partner. dette er et program om drittsekker og idioter. folk med altfor stort ego og for lite mellom ørene. hver uke får de en oppgave; lag en viral video, lag et brettspill, lag en drikke, selg alle disse tingene for mest mulig profitt. det er et enkelt premiss & hilarity ensues. dette er lett et av mine favoritt realityshow. hver episode er gull verdt og hver gang en episode er over har jeg lyst på mer.

   

masterchef uk
masterchef har ca 90% av skylden for at jeg begynte å interessere meg for mat og matlaging. jeg begynte å se på det under mitt første år på universitetet og har vært en fast følger siden det. det er veldig lite drama i masterchef, folk lager mat og noen ganger lykkes de og andre ganger feiler de. ingen allianser eller baksnakking, bare matlaging. og det er flott. i tillegg til det må du forberede deg på en hel horde av innuendos fra en av seriens hosts/dommere. mat kan være ganske sexy visstnok.


*knis*

community
å følge med community er en berg og dalbane. ifjor bestemte nbc seg for å gi dan harmon (hjernen bak community) sparken og resultatet av det var en veldig skuffende sesong 4. så bestemte de seg for å gi han jobben tilbake og det som fulgte var en helt utrolig sesong 5. og så trodde alle at det var slutten på community. men så kommer yahoo og sier at de har kjøpt rettighetene og skal lage 13 episoder. og tre av seriens originale skuespillere er ikke med lenger.  six seasons and a movie! men ja, sesong 5. community er kjent for å lage episoder med spesielle referanser til filmer/folk/serier innen popkulturen. hvis du liker popkultur kommer du til å elske community. det er ca en referanse til hvilken som helst film/serie i verden, så så lenge du liker tv er du sikra. alt fra apollo 13 til glee, fra goodfellas til law & order. dessuten er det dritartig. og har noen av de beste julepisodene jeg har sett før i hele mitt liv.



skint
delt årets nykommer med fargo. dette er mer en dokumentarserie som tar for seg de fattigste folka som bor i grimsby (der gubben kommer fra! the eastmarch (en plass i grimsby) ble kåret til the most depraved place i england). ulike folk som har havna utenfor for ulike grunner. og da mener jeg utenfor. denne serien rørte meg på en veldig dyp måte. er det noe jeg hater så er det folk som på død og liv mener at alle som går på trygd gjør det fordi de er late og fordi de vil snylte på staten og fordi de er ubrukelige. når folk sier det i england blir jeg enda mer oppgitt fordi i england har klassesystemet veldig dype røtter. og hvis du blir født inn i fattigdom er det veldig sannsynlig at du kommer til å bli der. det er situasjoner folk ikke kan kontrollere, fordi klassesystemet må på død og liv opprettholdes. og folkene som skint filmer er folk som har hatt helt forjævlige barndommer, som er født inn i narkotika og faenskap, og som fra dag en er skjebnebestemt til å ende opp som foreldrene. jeg tror på arv og miljø, og jeg tror at miljø spiller 95% av hvordan du kommer til å ende opp. og folk har det for jævlig. men de finner lysglimt og de tar vare på hverandre og de har også et ønske om å bli bedre, om å gjøre bedre. la oss ikke dømme noen før vi vet hele historien, eller hva?

hva var det beste du så på tv i 2014?

No comments: