Wednesday 5 December 2012

bøker jeg skal lese i jula





det er mange grunner at jeg gleder meg til jul, men å endelig få lese de bøkene jeg vil lese er høøøyt på lista. jeg begynte å tenke på dette for et par uker siden, tillot meg selv å søke på ulike bøker jeg kunne tenke meg å lese. hadde det vært opp til meg og juleferien hadde vært litt lengre enn de fattige tre ukene de har bestemt seg for å gi oss ville anna karenina av leo tolstoy vært på lista. jeg bladde litt gjennom den da jeg var innom ark en gang i sommer og jeg likte det lille jeg leste så utrolig godt. jeg skal prøve meg på (noen av) de russiske klassikerne i sommer engang heller (jo fordi det er bedre å kutte ned jule-og påskeferien vår og heller gi oss en 4 måneder og to ukers lang sommerferie istedet!)


cloud atlas av david mitchell
jeg regner med de fleste av dere har hørt om den nye filmen cloud atlas. regissert av samme duoen som gjorde matrix-trilogien og v for vendetta (en av mine yndlingsfilmer). men cloud atlas er også en bok (som har vært nominert til bookerprisen samt vunnet utallige andre highbrowpriser) og er en av de bøkene jeg tror alltid vil gjøre det bedre i bokform enn i filmformat. det er mange historier og karakterer å holde styr på, noe jeg tror kan bli litt kaotisk i en film. men i bøkene kan man jo ta den tida man trenger. og det ser jeg fram til å lese. veldig.

a history of the world in 10 1/2 chapters av julian barnes
for noen uker siden leste jeg a sense of an ending av julian barnes (denne vant faktisk bookerprisen) og jeg likte den så sykt godt. måten barnes skrever på, hvordan han introduserer karakterene sine. hvor lik han er mcewan, bare på en nøktern måte. jeg vet egentlig ikke hva denne boka handler om, men tittelen virker kul og jeg har trua på barnes, og vil lese mer av han!

crank av ellen bishop
denne leste jeg om på itsthea.femelle.no og ble veldig nysjgerrig. jeg likte stilen boka ble skrevet i. det føltes originalt uten å være pretensiøst. dette er ungdomsbøker med ganske tøffe tema. har lest om hopkins andre bøker og hun tar opp ting det ikke alltid er så lett å prate om. noe jeg synes det står respekt av og det gjør meg som sagt nysgjerrig.

pj harvey: siren rising av james r. blandford
jeg kommer over ganske mye tilfeldig når jeg sitter timesvis på amazon og planlegger potensielle bokkjøp. denne kom jeg over her om dagen og fikk umiddelbart lyst å lese den. jeg ble pj-harvey-fan da jeg hørte at hun skulle komme på roskilde den sommeren jeg var der. og er det noe jeg har lyst å lese om så er det livet hennes. jeg har fått en ting for kjente folks biografier/bøker den siste tiden.

 forge of darkness av steven erikson
dette er den første boka i kharkanas-trilogien av en av mine favorittforfattere. erikson skrev malazan book of the fallen (nevnt en god del ganger her på bloggen) og jeg elsker verdenen han har skapt. denne boken er satt leeenge før handlingene i bok 1 av malazan, og tar for seg karakterer jeg dør etter å vite mer om! har allerede lest kanskje fem kapitler da tor.com publiserte et kapittel i uka før boka kom ut. og jeg har ikke lest fantasy på evigheter.

the killing moon av n.k jemisin
denne har jeg skrevet om før og det piner meg for sist jeg skrev om den var i mai og denne boka skulle liksom være min motivasjon for å pugge til eksamen. jeg elsker jemisin. jeg får ikke sagt det nok. hun er sikkert en av mine favoritt fantasy-samtids-forfattere. hun treffer en nerve i meg og maler bilder som jeg ikke har sett maken til (bokstavelig talt: hovedkarakteren i bok 2 er en blind maler). denne vil jeg gulpe i meg på bussen på vei til heathrow den 17.desember.

No comments: