Tuesday 7 August 2012

Litteraturdrømmer

I natt drømte jeg at de holdt på å pusse opp sykehjemmet der jeg jobber. Lilla. Jeg gikk ut av den ene avdelinga jeg vanligvis er på, opp ei trapp (som ikke eksisterer) og det henger bokomslag ned fra taket i tråer, pappplakater liksom, fordi andreetasjen på sykehjemmet hadde visst blitt en bokbutikk. Og det eneste jeg husker er en stemme som sier at "når jeg skal lese så må jeg egentlig bare ligge på en sofa og ha et glass med vann vedsiden av meg, masse vann, fordi jeg blir alltid så dehydrert, uttørsta når jeg leser." Det ene bokomslaget jeg husker klart og tydelig var Jonathan Swift sin Gulliver's Travels, Oxford World's Classics edition. Og han mannen som prata, som sa den setninga, hadde definitivt skrevet Gulliver's Travels, men det var likevel ikke Jonathan Swift. Mer en blanding mellom Hemingway og Faulkner.

No comments: