Monday 30 July 2012

Liste om bøker

Blir det mye boksnakk nå kanskje? Jeg har egentlig ikke noe annet å blogge om.

Er du helt besatt av å kjøpe bøker?
Besatt er da et voldsomt ord. Det er vel mer en nødvendighet. Girl gotta eat/ read. Men sånn i forhold til låne istedenfor kjøpe. Skulle kanskje lånt mer bøker på biblioteket. Men det er et tiltak. Og jeg liker å kunne ligge i senga og laste ned ei bok og ha den i hånda to sekund senere.

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
Når? Ehm... Når jeg kan? Jeg kjøper som oftest bøker fra amazon.co.uk. Enten laster jeg ned eller bestiller. Men hvis jeg skal ha norske/nordiske bøker pleier jeg å bestille fra bokkilden.no eller haugenbok. Av og til hender det at jeg vandrer innom en Norli eller en Ark, men det skjer som oftest alene fordi jeg liker å ha tid når jeg er innom bokbutikker. De fleste folk jeg kjenner blir nesten stressa bare av å se en bokbutikk. Og det orker jeg ikke. Som f.eks på The Hive i Norwich, den vakreste og beste bokbutikken i verden, der kan jeg være i flere timer!

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
Coveret er veldig viktig for meg. Er kanskje fy-fy å si det, men sånn er det med den saken. Jeg leser også mange anmeldelser på tor.com som har ledet meg til noen virkelig fantastiske bøker. Og hvis det er en forfatter jeg liker godt som skal gi ut ei ny bok, er det en umiddelbar tiltrekning. Eller hvis det er en bokserie jeg leser, ofc.

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?
Fantasy. Helst. Og da litt nyere fantasy. Med nye vrier. For tradisjonell fantasy kan bli litt kjedelig i lengden. Så lenge det ikke er Robert Jordan, liksom. Jeg har også blitt mer og mer gira på biografier og planlegger å lese Judi Dench sin.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
Hvis det er i skolesammenheng kjøper jeg gjerne brukte bøker. Simpelthen fordi du kan få de så utrolig billig.

Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden? 
Skal være ærlig å si at de siste månedene så har jeg ikke hatt kontroll over bokkjøpene mine. Det blir farlig å eie en kindle hvor man har internetttilgang døgnet rundt, fordi man laster bare ned. Men så liker jeg jo bare å bruke penger på to ting, og det er bøker og øl. Kanskje et sted mellom 50-100 pund i måneden? Aner ikke.

Har du noensinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensing?
Skulle kanskje hatt det nå, ettersom jeg faktisk må ta meg tid til å lese alle de bøkene jeg har kjøpt den siste tiden. Men det er ikke pengerelatert. Heller det å ta seg tid til å lese bøkene, prioritere de.

Når du har kjøpt en bok- hvor lang tid tar det før du leser den?
Det varierer. Jeg liker å begynne å lese den med en gang. Men det er jo ofte at jeg leser noe annet, og da blir det jo kø. Men isted da vi var i Stavanger kjøpte jeg en grafisk roman, Batman: Year One, og den leste jeg ut på flyplassen. Greit, det er en litt større tegneserie, but still. Som sagt, det varierer.

Billige eller dyre- innbundet eller paperback?
Dette varierer også. Hvis det er ei bok jeg har venta på lenge, som jeg venter på skal gis ut, må jeg jo kjøpe boka når den først kommer ut, innbundet eller paperback. Men jeg gidder ikke kjøpe ei bok som er innbundet hvis det allerede finnes en billigere paperbackversjon. Jeg liker å lese paperback. Mjuke og gode og du kan brette ryggen uten å frykte at boken kommer til å falle fra hverandre, og det synes jeg er slitsomt.

No comments: